Αφροδίτη Κούρια | Πρόσωπο-προσωπείο στη ζωγραφική της Καλλιόπης Ασαργιωτάκη
Η περιπέτεια, η μεγάλη περιπέτεια, είναι να βλέπεις να αναδύεται από το ίδιο πρόσωπο, κάθε μέρα, κάτι το άγνωστο.
Alberto Giacometti
Επίμονη και βασανιστική η σχέση της Ασαργιωτάκη με το ανθρώπινο πρόσωπο, έμμονη ιδέα θα ‘λεγες, που την κυνηγά, καθορίζοντας τη θεματική της αλλά και την όλη ζωγραφική επεξεργασία του θέματος. Μια σχέση που με τα χρόνια γίνεται οξύτερη, βαθύτερη, υπαρξιακή –όπως δείχνουν τα πρόσφατα «κεφάλια» της– και μορφοποιείται πολύτροπα, τόσο από εικονογραφική όσο και από καθαρά εικαστική άποψη.
Η αφετηρία, το ερέθισμα, το «μοντέλο» είναι συγκεκριμένο, βιωμένο, κοντινό. Κι όμως τα έργα αυτά δεν είναι πορτρέτα. Η «πρώτη ύλη» υπάρχει πάντα, σαν πυρήνας, αναγνωρίσιμη κάποτε, δεν είναι ωστόσο αυτή που νοηματοδοτεί τον πίνακα. Πέρα και πίσω από το γνώριμο, το οικείο, το εξατομικευμένο η Ασαργιωτάκη ιχνηλατεί χώρους πιο σκοτεινούς, μυστηριώδεις, χώρους επέκεινα. Είναι άραγε τυχαίο που σε πολλά έργα τα μάτια είναι κλειστά, «αφοπλισμένα»;
Παλίμψηστη οθόνη, «τοπίο-χάρτης» ή ακόμα και ίχνος, άλλοτε πιο ζωγραφικά κι άλλοτε με μια γλυπτική αίσθηση δουλεμένη η ανθρώπινη μορφή, είναι πάντα στο έργο της Ασαργιωτάκη τόπος αναμέτρησης δυνάμεων και φορέας μιας εσωτερικής αγωνίας. Δεν ξενίζουν οι αναφορές, άμεσες ή έμμεσες, στον Bacon, στον van Gogh, στον Giacometti.
Η ζωγραφική πρακτική της υπηρετεί και αισθητοποιεί τη στάση της απέναντι στο θεματικό της αντικείμενο, πάντα με καταλύτη το χρώμα, σε μια δυναμική ή πιο υποβλητική χρήση. Η κινησιολογία και η χειρωνακτική διαδικασία της ζωγραφικής πράξης, η έντονα σωματική σχέση με τα υλικά, η βία του χεριού πάνω στη φέρουσα ύλη – το χαρτί, ζωντανό σώμα για τη ζωγράφο, πέρα από καλλιτεχνικούς τρόπους δουλειάς και μέσα ανάδειξης της ματιέρας, σηματοδοτούν μια προσπάθεια οικειοποίησης του θέματος, «αφομοίωσης», ταύτισης μ’ αυτό, σε ένα βιωματικό-ψυχολογικό επίπεδο. Αλλού η «δράση» εκδηλώνεται με μια πιο υπόγεια-υπόκωφη δραματικότητα, σε έργα όπου η πραγματικότητα της ανθρώπινης παρουσίας προβάλλει με μια ρεαλιστική οξύτητα, εκπέμποντας μεγάλη ένταση. Το ανθρώπινο πρόσωπο μοιάζει τώρα αντικείμενο κλινικής-εργαστηριακής προσέγγισης που τονίζει ανατομικές λεπτομέρειες και δεν διστάζει να παραμορφώσει για να δώσει μια πιο χαρακτηρισμένη ταυτότητα. Φόρμα, σχήμα, καθώς και ολόκληρο το κεφάλι εδώ γίνονται καίρια εκφραστικά-πλαστικά σημαίνοντα. Και πάντα το «δέρμα» της ύλης κυρίαρχα παρόν, με πολυδύναμες συνδηλώσεις.
Γυμνά από κάθε περιγραφικό, αφηγηματικό στοιχείο, αποκαλυπτικά και κρυπτικά μαζί, τα πρόσωπα-προσωπεία της Ασαργιωτάκη, με τη σφραγίδα της φθοράς πάνω τους, ακροβατούν ανάμεσα στη ζωή και το θάνατο, σε ένα οριακό μεταίχμιο, που δηλώνεται και με καθαρά μορφικά μέσα.
«Η τέχνη είναι πάντα ένας εξορκισμός», έχει πει ο Otto Dix. Το ανθρώπινο πρόσωπο, η «εικόνα» του ανθρώπου υπήρξε διαχρονικά για τους δημιουργούς το πιο πολύτιμο και δραστικό όπλο στην αναμέτρησή τους με τους δαίμονες που στοιχειώνουν την ανθρώπινη ύπαρξη.
(Από τον κατάλογο της ατομικής έκθεσης Πρόσωπο-Προσωπείο, Galerie 3, Αθήνα, 1993)
Aphrodite Kouria | The Face, the Mask in the painting of Kalliopi Asargiotaki
The adventure, the great adventure, is to see something unknown emerging each day from the same face.
Alberto Giacometti
Kalliopi Asargiotaki’s relationship with the human face is insistent and painstaking – something of an obsession, one might think, which haunts her, determining her themes and also the way in which her painting works through them. Over the years, that relationship has become more acute, more profound, more existential, as we can see in her recent «Heads», and it has taken on a variety of forms in iconographic as well as in purely visual terms.
The starting-point, the stimulus, the «model», is always specific, experienced, close at hand. And yet these works are far from being portraits. The ‘raw material’ is always there as a nucleus, and can sometimes be read, but it is not the source of the meaning of the painting. Beyond and behind the familiar, the accustomed and the individual. Asargiotaki is tracing out darker areas, more mysterious places, places further away. Is it, then a coincidence that in many of her works the eyes are closed, ‘disarmed’?
The human form, a palimpsest and screen, a landscape and a map, sometimes even a trace, is worked on now in a painterly manner and now with more of a sculptural sense in the work of Asargiotaki; it is a “topos” where powers confront each other, and an agent for internal anguish. We find nothing jarring in the references – direct or indirect – to Bacon, van Gogh or Giacometti.
The painting practices of Asargiotaki serve and sensitise her attitude towards her thematic object, and colour is always the catalyst whether used dynamically or more allusively. The kinology and the manual process of the act of painting, the strongly physical relationship with the materials, the violence of the hand upon the surface of the painting (paper, that living body for the artist) are not only artistic modes of work and ways of bringing out the matière: they also signify an attempt to appropriate the theme, to assimilate and identify with it on the experiential and psychological level. Elsewhere, ‘action’ manifests itself with more subterranean and muffled drama, in works in which the reality of the human presence emerges with realistic sharpness, emitting great tension. Here the human face is more the object of a clinical or laboratory approach, which stresses anatomical detail and does not hesitate to distort in order to convey a more characteristic identity. The form, the shape and indeed the entire head have here become expressive and plastic signifiers, and the «skin» of the material is forever predominant, declaring itself in a variety of ways.
Asargiotaki’s faces/masks are stripped of all descriptive, narrative detail, and they are simultaneously revealing and cryptic. Bearing the stamp of decay, they balance between life and death, on a marginal dividing line which is also evident in purely formal terms.
“All art is exorcism”, said Otto Dix. The human face, the ‘image’ of man, has over time always been for artists the most valuable and effective weapon in their battle against the demons which haunt the human existence.
(From the catalogue of the exhibition Face-Mask, Galerie 3, Athens, 1993)